In elke editie beantwoordt Joyce Janssens van Voeding&Vitaliteit lezersvragen. Deze keer over snacken in de trein en het opbouwen van koolhydraten.

1. Ik reis veel met het openbaar vervoer en daardoor kom ik vaak in de verleiding om onderweg te snacken op de stations. Hoe kan ik dit voorkomen en gezonde keuzes maken?
-Sanne Meijer

Beste Sanne,
Probeer een goede planning te maken; eet voor je op weg gaat eerst een goede gezonde maaltijd en neem voor onderweg bijvoorbeeld een stuk fruit mee. Ben je de hele dag op pad? Neem dan verschillende tussendoortjes mee zoals volkoren crackers, fruit of stukjes groente in een bakje.

2. Het afgelopen jaar ben ik veel afgevallen door geen suikers en koolhydraten te eten. Kan ik, nu mijn gewicht stabiel is geworden, weer wat koolhydraten gaan eten zonder dat mijn gewicht weer zal toenemen?
-Sanne Enserink

Beste Sanne,
Doordat je een langere tijd weinig koolhydraten hebt gegeten is je lichaam hieraan gewend geraakt. Het is daarom verstandig om het eten van koolhydraten langzaam op te bouwen zodat je lichaam weer kan wennen aan deze energiebron. Begin met opbouwen door bij een van de 3 hoofdmaaltijden een volkorenproduct te eten. Bijvoorbeeld als ontbijt 2 volkorenboterhammen of een schaaltje zelfgemaakte havermoutpap. Door hierbij extra groenten te eten help je je lichaam om de koolhydraten gemakkelijker te verbranden. Dit kun je steeds
wat uitbreiden totdat je bij iedere hoofdmaaltijd een volkorenproduct eet. Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende beweging krijgt voor een optimale verbranding van de koolhydraten.

Wil jij ook weten hoe je verantwoord kan afvallen of aankomen? Of wil je weten hoe je weer fit kan worden
na de bevalling? Mail je vraag dan naar info@voedingenvitaliteit.com