Man running in forest woods training
Steeds meer hardlopers zoeken uitdagingen op tijdens het hardlopen. Bij ‘Off-road hardlopen’, of ‘Trailrunning’, loop je door de natuur, over smalle paadjes en over natuurlijke hindernissen zoals rotsen, heuvels en beekjes.
Bij Trailrunning loop je minder op snelheid en meer op gevoel. Een goede concentratie is belangrijk omdat je aanhoudend moet anticiperen op het landschap. Omdat je steeds moet balanceren is het naast krachtopbouw van knieën en enkels ook een goede training voor je bovenlichaam. Er zijn meer voordelen verbonden aan het lopen in de natuur: er is bijvoorbeeld geen verkeer waar je rekening mee hoeft te houden en is meer zuurstof beschikbaar. Ook kom je meer tot rust omdat er minder prikkels en drukte om je heen zijn. De afwisselende ondergrond zorgt voor een kleinere impact op je gewrichten, waardoor je makkelijker langere afstanden kunt lopen.
Forest Path

Als je wilt starten met, of overstappen op, trailrunning zijn hier wat tips:
1. Bouw langzaam op. Trailroutes vergen meer concentratie, dus start langzaam en voorzichtig en probeer vertrouwd te raken met de verschillende ondergronden.
2. Neem kortere stappen. Heuvels vragen een grotere inspanning van je lichaam. Probeer rechtop te blijven lopen om zoveel mogelijk zuurstof te kunnen inademen. Kortere stappen helpen je hierbij.
3. Kijk goed. Trailruns liggen soms vol obstakels als stenen, takken, boomwortels en kuilen. Kijk ongeveer 5 stappen naar voren om op tijd te kunnen reageren.
4. Houd je snelheid in de gaten. Heuvel-af is het natuurlijk verleidelijk om snel te gaan lopen. Voorkom blessures door te hard te gaan en alsnog te struikelen over obstakels.
5. Denk aan je uitrusting. Op een onverharde ondergrond wordt deze extra belangrijk. Lichtgewicht kleding en voldoende bewegingsvrijheid maakt het lopen een stuk comfortabeler. Er zijn speciale trailrunschoenen verkrijgbaar die meer profiel hebben voor een betere grip. Ga je op een lange tocht? Vergeet dan niet zaken als een hoofdlamp, een EHBO-kit en een isolatiedeken.

Wil je zelf ook meedoen aan een Trailrun? Schrijf je dan nu in voor de Trailrun Haarijn of ga naar www.facebook.com/HaarrijnTrailRun

Schermafbeelding 2015-09-20 om 10.30.26