Baby’s blijken heel goed in staat te zijn om een gevarieerd dieet voor zichzelf samen te stellen, en met een beetje goede wil verliezen ze die vaardigheid niet. In 1939 voerde Clara M. Davis een serie experimenten uit met baby’s en voeding. Haar onderzoek leverde een aantal interessante ervaringen op. In de tijd van Davis werd er niet bepaald naar kinderen geluisterd, laat staan dat ze gevraagd werden wat ze zouden willen. De heersende opinie was dat kinderen moesten eten wat ze voorgezet kregen. Deden ze dat niet, dan was uithongering een geoorloofd middel om ze alsnog zover te krijgen. Clara Davis zag dit anders en ging ervanuit dat baby’s een aangeboren voorliefde hebben voor voedingsmiddelen die ze nodig hebben om hun lichaam optimaal te laten werken. Ze runde een weeshuis en observeerde gedurende 4 jaar de voedingsvoorkeuren van 15 kinderen. Vanaf het eerste moment van bijvoeding mochten de kinderen zelf kiezen wat ze wilden eten en hoeveel.

Ze konden (in eerste instantie) dagelijks kiezen uit 33 voedingsmiddelen: verschillende soorten groenten, fruit, vis, eieren, vlees, beendermerg, orgaanvlees, melkproducten en (grijs zee)zout. Er was geen enkele restrictie vanuit de onderzoekers: de kinderen mochten volledig zelf bepalen wat ze aten en hoeveel. Het uiteindelijke dieet van de kinderen varieerde sterk. Ze ontwikkelden hun eigen smaak en hadden hun eigen voorkeuren. Sommige kinderen aten dagenlang alleen maar eieren of beendermerg, anderen gingen vol op de groenten.
Maar het interessante was: over de tijd genomen kregen ze allemaal een compleet dieet binnen, met alle essentiële voedingsstoffen. Een aantal kinderen zijn nog tot in de kleuterleeftijd gevolgd, en hoewel je uit zo’n kleine groep geen wetenschappelijke conclusies kunt trekken, groeiden ze op tot gezonde, goed gevoede kinderen.
Davis:
”None of the eat-what-and-how-much-of-what-you-want infants had the same diet on any given day, week or month. Every diet differed from every other diet, 15 different patterns of taste being presented, and not one diet was the predominantly cereal-and-milk diet, with smaller supplements of fruit, eggs and meat, that is commonly thought proper for this age.”

De kinderen kregen toegang tot in essentie gezonde producten. Dus nee, ze konden niet kiezen uit Big Macs, Honey Puffs of snoep. Maar dat wil niet zeggen dat de kinderen per definitie gezond zouden eten. Ze hadden makkelijk tekorten kunnen oplopen door te kiezen voor een eenzijdig dieet met alleen vlees of juist alleen groenten – maar dat deden ze niet. Voor mij persoonlijk een extra bevestiging dat wij als mensen floreren op een dieet van pure, onbewerkte voedingsmiddelen met plantaardige én dierlijke voedingsmiddelen.

Monkey Platter
Geen gek idee dus, om je kind zelf te laten kiezen wat hij of zij wil eten. Zolang JIJ de keuze maakt wat je hem voorschotelt en zorgt dat dit gezonde voedingsmiddelen zijn, kan je kind heel goed zelf beslissen waar hij op dat moment het meest behoefte aan heeft.
Een handige tool voor dit proces is de Monkey Platter: een groot bord waarop je verschillende dingen neerlegt. Zet het bord op tafel zodat je dreumel erbij kan, en laat hem zijn gang gaan. Nou ja, misschien moet je een beetje in de gaten houden dat hij geen ei aan de bank smeert – maar laat hem in elk geval zelf bepalen wat er in zijn mond gaat.
Een groot voordeel van de Monkey Platter is dat je het de hele dag door kunt aanbieden, en op die manier kunt ontdekken wanneer de eetmomenten van je kindje zijn. Drie keer per dag eten is ook maar verzonnen, en veel kinderen zijn juist rond lunch en avondeten te moe om nog echt te genieten van hun voedsel. Als ze alle belangrijke zaken overdag al via het Monkey Platter in hun mond hebben gestopt, hoef jij je als ouder niet druk te maken of ze alles wel binnenkrijgen.

Monkey platter: do’s en don’ts
De neiging bestaat om er alleen wat komkommer, tomaatjes en appel op te leggen, maar dat is zeker niet nodig en misschien zelfs niet de bedoeling. Leg er gerust wat biologisch vlees bij, eieren, kaas, wat gestoomde groenten of een stukje brood.
En dan: observeren. Wat eet je kindje, wanneer eet ze? Als je merkt dat er wél vooral vlees ingaat, bied dan eens een dagje alleen groenten aan en kijk hoe het gaat. Als je merkt dat ze vooral rauwkost pakt, varieer dan eens met wat gezonde dipsausjes zodat er ook wat vet naar binnen gaat. Noten, biologische rozijnen, gedroogd of vers fruit.
Veel kinderen eten nu eenmaal niet optimaal. Dus zorg dat WAT er in je kind gaat, ook gezond is.

Bron: www.groenevrouw.nl